آیا فقط در بودیزم آرامش، شادی و امید وجود دارد؟

بازدید : 1207 - ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - اخبار مرکز پژوهش ادیان جهان
آیا فقط در بودیزم آرامش، شادی و امید وجود دارد؟
اخیراً يكي از روشنفكران ديني گفته‌اند که در اديان ابراهيمي اميد و آرامش و شادي وجود ندارد و اين امور فقط در دين بودايي يافت مي‌شود، لطفاً نظرتان را در اين‌باره بفرماييد.

هرچند قبلاً، در پاسخ به سؤال دیگری قدري در اين‌باره توضيح داده‌ايم، ليكن از آن‌جايي كه باز اين مسأله در سطح جامعه و به‌خصوص در بين بعضي از دانشگاهيان و روشنفكران رواج يافته و مي‌تواند مقدمه‌اي براي بعضي از حركت‌هاي تبليغي برله بوديزم و عليه دين اسلام باشد، توضيحات مختصر ديگري را نیز به عرض مي‌رسانيم.

1. استاد محترم بيان كننده اين نظريه كه از شخصيت‌هاي بسيار برجسته حوزه و دانشگاه‌اند، متجاوز از يك دهه است كه در فكر و عمل چنين گرايشي دارند، هرچند كه تا اين اواخر به اين صراحت ان را بيان نمي‌كردند. طرفه آن‌كه در سلوك عملي ايشان چندان اين ويژگي‌ها ـ آرامش و شادي و اميدواري ـ به‌چشم نمي‌خورد.

2. شايد ـ و بلكه به يقين ـ اين استاد بزرگوار و دوست عزيز از سابقه وجود «راهب ـ سرباز»هاي بودايي در صومعه‌هاي دامنه كوه‌هاي مشرف به شهر كيوتو پايتخت سابق ژاپن خبر ندارند كه هر از چند گاهي به حمايت از اين و يا آن حاكم قدرتمند شوگوني از كوه سرازير مي‌شدند و با مشاركت تمام‌ عيار در جنگ و خونريزي قدرت حکومت را به‌ نفع فلان سردار نظامي تغيير مي‌دادند.

3. همچنين حتماً بايد تاريخ اين اظهارنظر استاد ارجمند مربوط به قبل از كشتار و قتل‌عام، و بلكه زنده زنده در آتش سوزاندن، مسلمانان ميانمار (برمه) در كوچه و مسجد و بازار توسط بودایيان افراطي آن كشور و سردمداران راهب آن‌ها بوده باشد.

4. البته كه اين سخن ما بدان معنا نيست كه بوديزم يك‌سره خشونت وفلان دین یک‌سره محبت است، بلكه مي‌خواهيم بگوييم كه عكس اين مطلب هم، كه زياد گفته و تبليغ مي‌شود، صحيح نيست و هرگز چنان نيست كه ـ چنان‌که اين آقا ادعا كرده‌اند ـ بوديزم سراسر اميد و شادي و آرامش و اسلام نیز سرشار از نوميدي و غم و ناآرامي باشد. اين‌چنين تقسيم‌بندي‌ها هرگز در تاريخ ديني بشر درست نبوده و نخواهد بود، بلكه

  رگ رگ است اين آب شيرين آب شور

 در خلايق مي‌رود تا نفخ صور

 

5. متأسفانه مسائل و مشكلات فراوان جهان اسلام، منطقه و ميهن عزيز اسلامي، طوري شده‌است كه زمينه را براي اين قبيل تبليغات يك‌سویه باز كرده و موجب شده‌است تا عده‌اي سعي كنند از اين آب گل‌آلود ماهي بگيرند و انواع و اقسام تبليغات نادرست را عليه اسلام رواج دهند. آري:

اسلام به ذات خود ندارد عيبي

هر عيب كه هست از مسلماني ماست

 

6. از طرف ديگر، اسلام و اديان ابراهيمي همه چيز، حتي شادي و اميد و آرامش را مسئولانه و متعبدانه مي‌خواهند و تبليغ مي‌كنند. در اسلام همه چيز و همه كس در رابطه صحيح انسان ـ خدا ـ جهان تعريف و تبيين مي‌شود. و الا اين هنري نيست كه انسان شخصاً، ولو در كنج صومعه يا خانقاهي، با اميد و آرامش روزگار بگذراند و غم ديگرانش نباشد.

گفت آن گليم خويش بيرون مي‌كشد ز آب

وين سعي مي‌كند كه بگيرد غريق را

 

از همين‌رو آن فخر عالم و آدم فرمود: «مَن أَصبَحَ وَ لَم يَهتِمُّ بّاُمُورِ المُسلِمِين فَلَيسَ بِمُسلِمٍ»، يا اين‌كه برادر، وصي و خليفه برحقش، مولاي متقيان، در گنجينه بي‌پايان نهج‌البلاغه خويش در رابطه با امر به معروف و نهي از منكر در سخناني نغز و متين می‌فرمايند كه امر به معروف يا كوشش در راه اصلاح وضع مردم و جامعه بايد با دل و دست و زبان، يعني همه امكانات اصلاحي موجود در دسترس آدمي باشد.

 

عبدالرحيم گواهي

1392/09/02