کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» به زبان صربی منتشر شد

بازدید : 1320 - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - اخبار ادیان جهان
کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» به زبان صربی منتشر شد
کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» در بلگراد پایتخت صربستان منتشر شد که این اثر به تحلیل بنیادی‌‏ترین ابعاد انسان‏‌شناسی و مبانی فلسفی شناخت هویت انسان در سنت فکری اسلام پرداخته است.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» در ۸۴۰ صفحه از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پایتخت صربستان، منتشر شد. این کتاب به قلم معمر خلیلویچ عضو هیأت مؤسس این مرکز و از فارغ‌‏التحصیلان صربستانی حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی (ص) العالمیه، به زبان صربی به رشته تألیف درآمد.

مؤلف این اثر، نتایج پژوهش‌‏های طولانی‏ مدت خود را در این مبحث با بهره‏‌گیری از حدود ۳۰۰ مرجع معتبر به زبان‏‌های فارسی، عربی، انگلیسی و صربی و با تأکید خاص بر آموزه‌‏های حکمی و اجتماعی علامه طباطبایی عرضه کرده است.

تحلیل انتقادی جامعه‌‏شناسی دین تجربه‏‌گرایانه‏ 

خلیلویچ در بخش نخست این اثر، به تحلیل بنیادی‌‏ترین ابعاد انسان‏‌شناسی و مبانی فلسفی شناخت هویت انسان در سنت فکری اسلام پرداخته است. وی در بخش دوم، به تفصیل، مسأله اجتماعی بودن انسان و رابطه فرد و جامعه را با تأکید خاص بر نقش و ماهیت دین در جامعه مورد کاوش قرار می‌‏دهد.

در بخش سوم این کتاب، سیر تطور اندیشه اجتماعی در غرب معرفی و همچنین بیان شده است که تفکر اسکولاستیک از دوره‏ پایانی قرون وسطی اعتبار و ارزش معرفتی خود را در جوامع غربی به تدریج از دست می‌‏دهد و جریان‌‏های اومانیستی به چهره غالب مکاتب اندیشه‏‌ورزی غرب مدرن مبدل می‏‌شوند.

خلیلویچ توضیح می‏‌دهد که اندیشمندان در این دوره حکم به مرگ دین به عنوان مؤلفه‌‏ای اجتماعی میرانند و به جای آن، ساختار اندیشه‌‏ای جدیدی را بنا می‌‏نهند. مؤلف با این بیان به سراغ تحلیل انتقادی جامعه‌‏شناسی دین تجربه‏‌گرایانه‏ «امیل دورکهایم» و مبانی روش‌‏شناختی آن می‌‏رود که بخش عمده از این قسمت از کتاب را به خود اختصاص می‏‌دهد.

نقش آموزه‌‏های اجتماعی اسلام در تولید علم اسلامی

از نظر «خلیلویچ»، نقد دورکهایم اهمیت بنیادین دارد. زیرا این جامعه‌‏شناس شهیر فرانسوی ماهیت دین را در حد یک مؤلفه‏ حیات اجتماعی فروکاسته است. در بخش پایانی این کتاب، خلیلویچ به بیان تفصیلی نتایج پژوهش خود در باب اهمیت آموزه‌‏های اجتماعی اسلام در نهضت تولید علم اسلامی می‌‏پردازد.

این کتاب تألیفی توسط ۲ نفر از اساتید به نام دانشگاه دولتی بلگراد پروفسور دراگو جوریچ رئیس کرسی فلسفه در دانشکده‏ فلسفه دانشگاه بلگراد و پروفسور بوگولیوب شیاکویچ رئیس کرسی فلسفه در دانشکده الهیات مسیحی دانشگاه بلگراد مورد بازبینی تخصصی قرار گرفته است .

پروفسور شیاکویچ که سابقاً وزیر ادیان دولت صربستان هم بوده است، در تقریظ خود نوشته است: «این کتاب، بدون تردید، مهم‏ترین مرجع علمی به زبان صربی برای محققانی خواهد بود که در حوزه‏ علوم اجتماعی به تحلیل دین می‌‏پردازند و یا از منظر معرفتی دین به سراغ تحلیل پدیده‌‏های اجتماعی می‏‌روند».

به گزارش فارس، کتاب «اسلام و جامعه‏‌شناسی دین» قبل از شروع شصت و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب بلگراد به چاپ رسید. رونمایی رسمی از این کتاب در این نمایشگاه که دومین نمایشگاه قدیمی کتاب در اروپا بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفور به حساب می‏‌آید، انجام پذیرفت.

معمر خلیلویچ مؤلف کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین»، در گذشته کتاب‌‏های «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی»، «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» و رمان فلسفی- اجتماعی «آفتابی در سایه» را به زبان صربی تألیف کرده و کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»، اثر علی‌‏اکبر ولایتی را به زبان صربی را نیز ترجمه کرده است.